mandag den 5. marts 2012

Hold nu op!

Jeg har nemt ved at blive irriteret. Det er sjældent noget jeg gør nogen opmærksom på, og det bliver som regel ved tanken - eller kommer på bloggen. Men det er nogle mærkelig ting jeg bliver irriteret over. Og sikkert noget andre ikke engang skænker en tanke.

For eksempel giver det mig lodrette myrekryb når nogen skriver/siger føs'da, i stedet for 'fødselsdag'. Altså jeg har ikke noget imod forkortelser som sådan, men jeg synes føs'da klinger på en øretæveindbydende lillepige suppose to be cute agtig måde.

En anden ting der irriterer mig grænseløst, er fornuftighed. Ja, du læste rigtigt. Ikke hvilken som helst fornufttighed, men den der åbenlyse, bedrevidende og snusfornuftige tilgang til livet.
"Du vælger selv om det bliver en god eller dårlig dag. Karma and Love" 
"Hvis du er utilfreds, så gør noget ved det. Man kan hvad man vil"


Hold nu kæft. Som om du ikke selv ind i mellem bryder grædende sammen, æder et halvt kg marabou og derefter skamskrubber din krop ude i bruseren. Af samme årsag bliver jeg også jævnt træt når smil til verden og verden smiler til dig-kommentarer får forvildet sig ind i mit kommentarfelt.

Til sidst vil jeg gerne uddele ørefigner til folk der skriver whoop whoop i deres statusopdatering, hver gang noget er fedt. Eller dem der gerne vil have noget bekræftiget.

Hvad med jer? Har i også nogle ting der irriterer jer mere end det burde? (Please. Don't leave me hanging here)

52 kommentarer:

  1. Noget som irriterer mig helt vildt er når folk siger "hvises/hvemses er det'ses?" Arh men hold nu!

    Og ja dem der siger bekræftiget. Dét er helt skidt.

    SvarSlet
  2. Der var en, der i radioen i morges sagde, at nu ville man PAUSERE brugen af de farlige hofte-implantater. Jamen altså! Jeg havde nær kørt en cyklist ned i ren affekt..

    SvarSlet
  3. Jeg er med på fødselsdagen!

    Og så får jeg myrekryb, når folk ikke kan udtale ord rigtigt. F.eks. det kursus jeg lige har været på, som staves Linien Ud. Linien udtales som med et j i, men gud hjælpe mig om folk ikke siger Linen, som i linedanserinde - der må jeg bukke under og rette på dem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Linen ud. -Hvilket faktisk har en helt anden betydning. Hehe

      Slet
  4. Tak for at dele din irritation - nu tør jeg godt komme frem med min. Og vælger så at være anonym. Flot. Men det er mest fordi jeg ikke gad at sætte mig ind i at lave en profil nu da det er første svar.

    Jeg hader når folk ikke kender forskel på hvornår man bruger sin i stedet for hans. Eller siger jeg i stedet for mig. Det er næsten værre end omvendt. Eller manglende/ekstra nutids-r.

    SvarSlet
  5. Herligt at der findes andre irriterede mennesker derude. Jeg er SÅ meget med på nutids-r vognen. Og "visses er det'ses"

    Argh!!

    SvarSlet
  6. Nutids-r, føs'da og når folk ikke kan administrere brugen af lå/lagde, og når jeg retter dem, siger : Jeg er fra Jylland. Det behøver jeg ikke at kunne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den ultimative undskyldning. Har en studiekammerat der konsekvent sætter 'en' foran alt. En hus. En fly. Osv. "Det er charmen ved at være midtjyde".
      Øh nej.

      Slet
  7. Manuskrift. Min hadetalefejl. Sammen med bekræftigelse, som VOKSNE mennesker siger ofte. Og når folk siger noget er 'etnisk'. 'Hvor mange af deltagerne var så ...etniske?' ALLE er etniske! Hørte en MINISTER! bruge udtrykket forleden. For hæve, altså!
    Ok, her fik jeg brugt lige lovlig mange versaler, men det skal altså til engang imellem....

    SvarSlet
  8. Jeg har enormt mange ting rent sprogligt, der irriterer mig, men I tager jer pænt af de fleste af dem længere oppe.
    Men hvis man tænker lydlighed as such, så har jeg virkelig en koloenorm kæphest: Jeg hader, hader, HADER, når folk smasker! Altså på den der indadvendt lukket-mund måde, hvor man kan høre, at de sidder og trækker vejret (!) imens de opererer med noget meget blød masse inde i munden. Jeg ved virkelig ikke, hvorfor jeg har det sådan. Uanset hvor højt jeg elsker det menneske, der gør det, ryger samtlige barrikader og irritationshormoner i vejret, hvis folk præsterer at smaske på lige præcis dén måde. Forsøger kraftigt at ignorere både lyden samtidig med den følelsesmæssige reaktion, som foregår indeni mig, mens jeg i virkeligheden allermest har lyst til at sende en kraftbombe af irritationseder ud i hovedet på synderen. Ender som regel bare med at sende lynende blikke i det skjulte (okay, nogle gange knap så skjulte). Jeg tror virkelig ikke, jeg burde blive SÅ irriteret over den slags...

    SvarSlet
    Svar
    1. I hear you. Jeg er fuldstændig allergisk overfor lyden af et tandsæt der tager hul på et dugfriskt æble.

      Slet
  9. At en dreng fra min klasse konsekvent siger "dem" i stedet for "de". STOP, der burde være grænser for hvor lidt sprogøre man kan have! (Og, rettet mod mig selv, hvor lidt tolerance man kan have, men det er en anden sag)

    http://herfrahvorvistaar.wordpress.com/

    SvarSlet
  10. Jeg er fuldstændig med på ovenstående og har så også lige følgende at kaste i irritationsgryden: bidler istedet for billeder og folk der siger/ skriver i sommers eller i vinters - NEJ folkens, der er ikke noget s til slut!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. JATAK! I går aftes, i morges, men for helvede ikke i sommers- årh det er en træls fejl!!!

      Slet
  11. Psykiatriker i steder for psykiater

    SvarSlet
  12. Har det også sådan når folk siger:

    1. "Fordi at"

    2. "Omkring" når de mener "om"

    3."Patetisk" når de prøver at sige "ynkelig"

    4. "Passion" når de i virkeligheden burde sige "lidenskab"

    5. "Problematik" når ordet "problem" nu engang er nok

    Arrrgh!!!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. I SO hear you på den første. Hold nu OP! Og "på grund af at". NEJ!


      AARGH!

      // Rodebutikken

      Slet
    2. Jeg synes faktisk, det værste er, at "fordi at" er blevet gjort grammatisk korrekt. Amen, helt ærligt! Hvad bliver det næste ikke - at man må bruge ligge/lægge som man har lyst?!

      Slet
  13. Hurra det er ikke kun mig :-)

    Den der med nutids-r er jeg også helt med på. Det er altså ikke så svært.
    Jeg har det også svært med folk der bytter rundt på vist, vidst og hvis.
    Og for lige at runde af; folk der skriver selskab med v (selvskab).

    SvarSlet
  14. Jeg bliver til gengæld sådan helt "whoop whoop", når folk kan finde ud af at det hedder bekræfte og ikke bekræftige ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Men hvor kommer det fra? Egentlig? Hvorfor ikke bare juhuu'e?

      Slet
    2. http://www.urbandictionary.com/define.php?term=whoop+whoop

      Det med bekræftige/bekræfte er en nedarvet fejl fra gammel dansk.

      Slet
  15. Jeg får lyst til at rive mine arme af i raseri, når folk prøver at bande ved at skrive 'sku'. Lær det nu, mand!

    Og så er jeg med på en forbudsgruppe imod brugen af 'whoop whoop' i det offentlige rum.

    (Og en, der forbyder mænd at gå med pels, nu vi er ude med forbudstavlerne.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja... og nu hvor sgu er blevet et helt almindeligt ord er verden altså blevet et fattigere sted. Nu er man tvunget til, at eskalere ud i noget "forpulede fucklort".

      Får også tics over dem der skriver sq (det er et Q), hold nu op altså!

      Slet
    2. Årh! Og især sQ - med stort q.

      Slet
    3. SÅ enig, Linda. Sgu er det eneste rigtige. Sågu.

      Slet
  16. Jeg synes næsten følelsdag er værre end føs'da. Derudover får følgende mit blod til at koge:
    hvaffen
    hvems
    mig/jeg
    synes/syntes
    ligge/lægge
    i/I
    moral/morale
    jeg lod mærke til
    fordi at (obviously)
    staDig med tryk på d'et
    Og så synes jeg vi skal flå ordet 'hvilken' op fra sin dødsseng og give 'hvad' (se 'hvaffen') en pause, samt ramme 'at sexe' med en skovl lige i krydderen og smide det ned i graven reserveret til 'hvilken'.

    Oooog så er der alle de engelske fejl. Hold da helt magle, hvor er der mange danskere der fejler når de forsøger sig med det sprog.

    ... jeg er bliver også trist når folk pynter med en ellipse efter hver eneste sætning... sådan her, I ved... det må være deprimerende at tale med disse mennesker i virkeligheden...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mest på Facebook at jeg virkelig bliver irriteret:

      Når nogen skriver 'Nuurh', 'taaark', 'kom frisk', 'nåmen'

      Og denne smiely: :D

      Der skal vist ikke så meget til ;)

      Slet
  17. Jeg er så enig i alt det I har nævnt! Men det værste, VÆRSTE, er dog det med at bytte rundt på jeg og mig (ja ja, det er også nævnt, men det har slet ikke fået opmærksomhed nok). Faktisk har jeg ikke noget imod at man siger mig de forkerte steder. Problemet opstår når folk tror de har taget stilling og er korrekte ved konsekvent at sige jeg. Altså..hvor har de fået den ide fra at man aldrig må sige mig? "Det var Michael og jeg der fik det at vide" (og forøvrigt når nogen skriver "afvide"...what?!!). Kan de dog ikke hører det - man skal jo bare fjerne "Michael og", så kan man straks hører hvor forkert det er. Man ville da aldrig sige "Det var jeg der fik det at vide". Det giver mig virkelig bare lyst til at give dem en knytnæve lige i deres ukorrekte fjæs.

    SvarSlet
  18. Jeg er sprognørd.
    Jeg arbejder som redaktør, oversætter og korrekturlæser - så mit job består i at få gjort sproget korrekt, finpudset og helstøbt. Men for mig er sprog først og fremmest kommunikation - det handler om at udtrykke følelser, holdninger og tanker, det handler om mellemmenneskelig forståelse, og i den sammenhæng er det altså fuldstændigt ligegyldigt om man siger et eller en hus, bekræftigelse eller hvaffen. Er det ik'? ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis den mellemmenneskelige forståelse vi taler om her at forstå hvem der er irriterende, så ja. Så kan man tydeligt forstå at de personer, der skriver/siger sådan, er netop det ;)

      Slet
  19. Hvad i himlens navn er der sket, når flere og flere skriver "at vende sig til at .." og "til vending"??!
    Jeg hidser mig totalt op!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, "vende sig til", den er jo storslem!

      Slet
  20. Det er irriterende, når ellers godt uddannede personer, herunder journalister siger eller skriver: "jeg mener IKKE" eller "ministeren mener IKKE, at..." - det vil sige: personerne mener ingenting!... ja - og dog. Det kan jo godt passe på en politiker.

    SvarSlet
  21. Jeg kaster lidt op i min mund, når folk siger 'hvordan synes du selv det går?', eller sådan lidt friskfyr-agtig spørger på årets varmeste dage 'kan du holde varmen'.

    SvarSlet
  22. Enig med de fleste - er åbenbart ikke et særlig tolerant menneske. For mig skriger det til himlen, når folk ikke sætter sammensatte navneord sammen, som i "tak for fødselsdags gaven, det var bare en yndlings dag med alle mine gave ønsker opfyldt af alle mine klasse kammerater". Hvad sker der? Det er virkelig ikke så svært. Særligt slemt er det på reklameskilte på biler osv. Man kunne måske lige få nogen til at læse korrektur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg læser korrektur på en vens kokke-hjemmeside, og jeg laver næsten ikke andet end at skille ord ad. Lakse roulade, hindbær snitter, oste kage.
      Har prøvet at forklare ham det mange gange, men den går åbenbart ikke helt igennem.

      Slet
    2. Du sætter dem sammen, ikke? ;-)

      Slet
  23. Jeg synes virkelig, at udEmærket mangler på listen! Har flere gange taget mig selv i at blive glad (og overrasket), når nogen staver det rigtigt. Det er bare sørgeligt.

    SvarSlet
  24. Som det ekstremt intolerante menneske, jeg er, er jeg enig i jeres kommentarer - hver og én. Undtagen dig, som jeg ville ønske mit irritationsbarometer var enig med. Dig, der mener, det mest af alt handler om at forstå hinanden.
    Men hvad med folk, der bliver "nød til"?! Hvad fanden betyder det? Eller det faktum, at INGEN kan skelne mellem uden for og udenfor! Og jeg mener ingen, ikke engang mine medstuderende på dansk, horribelt!
    Og så elsker jeg den fejl, som flere modebloggere begår, når de ifører sig "rullekrage", se det er sproglig variation, der vil noget!

    SvarSlet
  25. Uhh,
    Jeg kan mærke, at jeg bliver en lille smule irriteret over folk, der ikke kan tolerere, at andre ikke er lige så gode til at stave, som de selv er. Det er fair nok, hvis det er i reklamer mm., men at folk staver sel(v)skab forkert på facebook burde være til at leve med. Det var så den sure kommentar. :)
    Er til gengæld meget træt af folk der skriver ahmen altså, eller London baby (hvorfor siger alle det?).

    - Thea

    SvarSlet
  26. Jeg får lyst til at rive min arm af og slå folk i hovedet med den, når de skriver "man" i stedet for "jeg/du".
    Det sker så pokkers ofte at folk skriver "hvad laver man?" til mig, og det eneste jeg kan få mig selv til at svare, er at jeg virkelig ikke ved hvad "man" laver.
    Ydermere, så er jeg træt af at 80 % af alle facebookopdateringer er i 3. person. Det er så pisse selvhøjtideligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er jeg med på. Kan faktisk generelt ikke fordrage det. "man troede jo at sådan noget kun skete for naboen" Nej, det troede man ikke. Det troede DU!

      Slet
    2. Præcis, men især når folk siger "man er så dårlig til at sætte pris på hverdagen" (eller lignende). Hold nu op med at gøre det almengyldigt, lad være med at trække os andre med ned i sølet tak.

      Slet
  27. Min yndlingsaversion er så absolut yndlings/ynglings...
    og folk, som staver lasagne lasange...
    og vis/hvis...
    og vist/vidst...
    til gengæld elsker jeg ...!

    SvarSlet
  28. Det mest belastende er folk, som siger bedler i stedet for billeder, og den slags folk er der en del af på Amager. Jeg bliver helt bekymret for, om mine børn vokser op og bliver den slags folk.

    SvarSlet
  29. Jeg synes at det værste af alt er, når voksne mennesker i fuld alvor siger: Bædler i stedet for billeder og fao i stedet for færge og teorist i stedet for terrorist.
    Er vi en befolkning af voksne der snakker babysprog?

    SvarSlet
  30. Jeg kom ind på dette indlæg fordi jeg googlede en af de vendinger som skærer i mine ører, nemlig den meget populære "hooold nu op"!
    Var det ikke noget man ligesom engang sagde, for at bede nogen om at stoppe med noget!?
    Den der nye måde at bruge det på giver mig virkelig kvalme og minder mig om alle de dum-smarte TV2 karakterer (Primæsrt Lisbeth Østergaard/ Anders Breinholt)

    Ellers er der jo også den rigtigt fede "udseendesmæssigt" som er blevet meget hot og som især bruges blandt den race som har kunstige bryster. (hedder de ikke "brystbomber" nu? Igen et skønt ord)

    SvarSlet